In Naam van de Waarheid

coproductie met Theater Malpertuis

Snel naar:

over de voorstelling

 

In Naam van de Waarheid is een docu-voorstelling van Theater Malpertuis en Victoria Deluxe, die gemaakt wordt naar aanleiding van de 200ste verjaardag van de Nederlandse schrijver Multatuli (pseudoniem van Eduard Douwers Dekker).

Van Multatuli is geweten dat hij zich fel kantte tegen allerlei vormen van machtsmisbruik en misleiding van het volk. De waarheid stond voorop, en dat mocht ook luid verkondigd worden. We zijn 200 jaar verder en de waarheid staat opnieuw onder druk. We beleven de terugkeer van de grote stelligheid: van een manier van denken en spreken die zich onttrekt aan elke vorm van toetsing en kritiek. Fake news en manipulatieve verdraaiingen… het zijn dagelijkse tools geworden.

In deze voorstelling vraagt acteur en levenskunstenaar Peter De Graef zich af hoe rationele en spirituele waarheid zich tot elkaar verhouden. Multatuli’s ‘Japanse steenhouwer’ geeft inspiratie.  Victoria Deluxe laat jongeren aan het woord over waarheid in een videoportret en deBuren introduceren een nieuwe, beloftevolle auteur omtrent het thema. De belangrijkste bijdrage komt van twee waarheidssprekers die een persoonlijke rede brengen over de waarheid die zij willen verdedigen en delen met het publiek.

 

 

 

praktisch

 
21 januari 2021
Tielt (première)
27 januari 2021
Kortrijk
21 februari 2021
Gent
24 februari 2021
Amsterdam
8 april 2021
Antwerpen

de waarheidssprekers

Schuif over de portretten van de waarheidssprekers heen om hun bio te lezen. 

Joke J. Hermsen

Joke J. Hermsen

Joke Hermsen (1961) is een Nederlandse schrijfster en filosofe. Na haar studies literatuur en filosofie in Parijs en Amsterdam, werkte ze als docent en onderzoeker aan de Letterenfaculteit en faculteit Wijsbegeerte van de Universiteit van Amsterdam, Tilburg en Utrecht. In haar werken is ‘tijd’ een belangrijk thema, want we leven op gespannen voet met tijd. De gevolgen hiervan zijn dat angst, onrust en onzekerheid toenemen. Stil de tijd (2009), Windstilte van de Ziel (2010) en Kairos zijn voorbeelden van boeken waar ‘tijd’ centraal staat. In haar laatste werk ‘Het tij keren’ stelt Hermsen dat het denken begint met twijfelen en ‘nee’ durven zeggen. Denken is behalve kritische vragen stellen ook de draad spannen tussen, verleden en toekomst, teneinde beter voorbereid te zijn op de mogelijkheden die in het heden verscholen liggen. Ze is sterk geïnteresseerd in het leven en denken van Rosa Luxemburg en Hannah Arendt.

Aminata Demba

Aminata Demba

Aminata Demba (1987) is actrice en presentatrice. Ze maakte haar debuut met 'Dis moi wie ik ben' (2014) en speelde nadien in verschillende theaterstukken, waaronder 'Marieke Marieke' (2017) en 'Black' (2019). Ondertussen is ze bezig met een eigen jeugdtheatervoorstelling. Daarnaast is ze ook gebeten door film en televisie: ze speelde een gastrol in verschillende Belgische televisieseries, werkt aan een reportage voor Vranckx en de Nomaden en maakte 'Pelikaanstraat 20' (2017), een documentaire over migratie in Antwerpen. Ondertussen is ze in première gegaan met een nieuwe jeugdtheatervoorstelling 'De binnenkamer van Binta'.

Manon Uphoff

Manon Uphoff

Manon Uphoff (1962) is een Nederlandse schrijfster, scenariste en beeldend kunstenares. In 2019 werd Vallen is als vliegen gepubliceerd, een roman waarin ze een eigen taal ontwikkelde om te kunnen schrijven over haar jeugd met seksueel misbruik. Naast romans schrijft ze verhalenbundels en columns voor verschillende tijdschriften en kranten. De zoektocht naar hoe de werkelijkheid zich ontplooit is een terugkerend thema in haar werk. Ze is lid van PEN Nederland, een schrijversorganisatie die zich inzet voor vrijheid van meningsuiting.

Rashif El Kaoui

Rashif El Kaoui

Rashif el Kaoui (1988) behaalde zijn Masterdiploma in Woordkunst aan het Koninklijk conservatorium van Antwerpen. Hij is verbonden aan het theaterensemble KVS (Koninklijke Vlaamse Schouwburg). In 2016 won hij de El Hizjra Literatuurprijs binnen de categorie proza. In 2018 werkte El Kaoui samen met acteur Lucas De Man en fotograaf Ahmet Polat aan De Man is lam, een project over het man-zijn vandaag. Tegenwoordig werkt hij vooral als rapper, acteur, schrijver en podcastmaker. Hij pakt net die onderwerpen aan waar velen liefst van wegblijven omdat ze moeilijk zijn. Hij wil inspireren met zijn kwetsbaarheid, omdat hij gelooft dat andere mensen niet bijten.
"Het ideale subject van totalitaire regimes is niet de overtuigde nazi of de overtuigde communist, maar mensen voor wie het onderscheid tussen feit en fictie en tussen waarheid en leugen, niet langer bestaat."
Uit de waarheidsrede van Joke J. Hermsen
"Alle mensen liegen. Over hoeveel ze gedronken hebben. Hoeveel sekspartners ze hebben gehad. Of ze van je houden. Over hoeveel porno ze bekijken. Over hun eigen gewicht en het jouwe. Over hun politieke voorkeur. Over wat ze vinden over de andere bevolkingsgroepen. Ze liegen tegen hun ouders. Hun geliefde. Hun vrienden. Hun leraren. En ook tegen zichzelf."
Uit de waarheidsrede van Rashif El Kaoui
"Ik heb altijd schoonheid gezien in de manier hoe jij, beste waarheid, in mensen en in hun leven sluipt en hoe dwingend je jouw licht laat schijnen. Telkens andere waarheden ontdekken voelde als een ongelooflijk verrijkende bevrijding, en bracht me ertoe om mijn eigen waarheid even los te laten en te vergeten."
Uit de waarheidsrede van Aminata Demba
"Ergens zijn we onze grip op de zaak kwijtgeraakt. Ooit was het waarheidsrelativisme ongetwijfeld nuttig en goed bedoeld, uw waarheid is tenslotte niet perse de mijne, maar als ook feiten relatief worden, verdwijnt elke grond tot communicatie. En dus ook voor samenleven."
Uit de waarheidsrede van Gaea Schoeters
"Maar zolang je jezelf in je dooie eentje tegenover de waarheid plaatst, maak je deel uit van een schimmenspel, de waarheid ontglipt je en ontsnapt je, is soms zo vreselijk, onbestaanbaar, of juist te veel, te troostrijk, te mooi en vooral: de waarheid ligt niet een-op-een over de werkelijkheid."
Uit de waarheidsrede van Manon Uphoff
Previous
Next

Bas Heijne

Bas Heijne

Bas Heijne (1960) is een Nederlandse schrijver, columnist, interviewer en vertaler. Na zijn studies Taal- en Letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam debuteerde hij in 1983 met zijn roman Laatste woorden. Tussen 1984 en 1992 schreef hij verschillende reisverhalen voor De Tijd. Daarnaast schrijft hij voor NRC Handelsblad, waar hij tussen 2000 en 2018 iedere week zorgde voor een column. Door zijn jarenlange journalistieke ervaring weet hij in zijn essays de pijnpunten en moeilijkheden van de mens in de maatschappij bloot te leggen.

Thijs Lijster

Thijs Lijster

Thijs Lijster (1981) is als universitair docent kunst- en cultuurfilosofie verbonden aan de Faculteit der Letteren van de Rijksuniversiteit Groningen, en als postdoc onderzoeker aan het Culture Commons Quest Office van de Universiteit van Antwerpen. Zijn essaybundel De grote vlucht inwaarts . Essays over cultuur in een onoverzichtelijke wereld (Bezige Bij) werd genomineerd voor de Socrates wisselbeker en bekroond met de KANTL Essayprijs 2018. In 2019 verschenen de essaybundel Kijken, proeven, denken. Essays over kunst, kritiek en filosofie (Bezige Bij) en het pamflet Verenigt U! Arbeid in de 21e eeuw (Prometheus). Hij publiceert verder regelmatig in kranten en tijdschriften als De Groene Amsterdammer, Filosofie Magazine en Metropolis M.

Warda El Kaddouri

Warda El Kaddouri

Warda El Kaddouri (1990) studeerde Taal- en Letterkunde en Europese Studies aan respectievelijk Universiteit Gent en KU Leuven. Ze behaalde haar doctoraat in de Duitse letterkunde met een onderzoek over religie en identiteit. In 2015 werd ze verkozen als VN-jongerenvertegenwoordiger. Ondertussen woont ze in Amsterdam, schrijft ze columns voor o.a. MO* en De Morgen en werkt ze als journaliste voor De Groene Amsterdammer.

Thomas Bellinck

Thomas Bellinck

Thomas Bellinck (1983) studeerde germaanse filologie en regie alvorens zich aan slim activistisch theater te wijden. In 2010 richt hij samen met Jeroen Van der Ven theatergezelschap Steigeisen op. Drie jaar later bouwt hij Domo de Eŭropa Historio en Ekzilo (KVS), een reizend futuristisch-historisch museum over het leven in de voormalige Europese Unie. In 2015 is hij medeoprichter van ROBIN, een Brussels productiecollectief voor artistiek maatwerk. Hij is ook doctoraal onderzoeker in de kunsten aan KASK te Gent, waar hij één van de stichters van The School of Speculative Documentary was.

Alicja Gescinska

Alicja Gescinska

Alicja Gescinska (1981) werd geboren in Polen maar vluchtte met haar ouders naar België. Deze ervaring heeft haar persoonlijkheid en werk gevormd. Ze studeerde moraalwetenschappen in Gent alvorens te doctoreren en te publiceren. Onder haar werken bevinden zich romans zoals Een soort van liefde (2016) en filosofische essays, onder andere Thuis in muziek: Een oefening in menselijkheid (2018). Ook presenteerde ze Wanderlust op Canvas, waar ze filosofische gesprekken voert met haar gasten.
"Ik denk dat de vraag waarom de waarheid te verkiezen is boven de onwaarheid eenvoudigweg beantwoord kan worden door erop te wijzen dat de werkelijke, oprechte zoektocht naar de waarheid steeds de onderdrukten in de samenleving gediend heeft, en zal dienen."
Uit de waarheidsrede van Thijs Lijster
"Het grootste obstakel in onze zoektocht naar waarheid is de overtuiging dat men de waarheid al gevonden heeft. Wie daarvan overtuigd is, meent immers ook dat hij er niet meer naar op zoek moet."
Uit de waarheidsrede van Alisja Gescinska
"We zien de waarheid wel, we proberen er dapper naar te grijpen maar we weten nadien simpelweg niet wat we er mee moeten doen."
Uit de waarheidsrede van Warda El Kaddouri
"Het is tegenwoordig een stuk gemakkelijker geworden om te liegen, verwarring te zaaien, in te spelen op bestaande emoties en die te bevestigen. Propaganda volgt de 24-uur nieuwscyclus als een donkere schaduw."
Uit de waarheidsrede van Bas Heijne
"De Europese beeldvorming rond bewegingsonvrijheid doet vooral een beroep op ons medelijden. Ons medelijden mag dan louterend werken, het leidt vooral de aandacht af. Het leidt af van onze eigen medeverantwoordelijkheid voor het geweld dat de doorgaans goedbedoelde beeldproductie net wil aanklagen."
Uit de waarheidsrede van Thomas Bellinck
Previous
Next

Gaea Schoeters

Gaea Schoeters

Gaea Schoeters (1976) is een geëngageerd auteur, scenariste, librettiste & journaliste. Ze heeft een diploma vertaler-tolk op zak en studeerde daarnaast scenario aan het RITCS in Brussel. In 2007 reisde ze een halfjaar op een motor door moslimlanden, wat resulteerde in haar eerste boek Meisjes, Moslims & Motoren (2008). Naast meerdere boeken schrijft ze ook kortverhalen en poëzie en levert ze bijdragen aan literaire platformen Rekto:Verso en Deus Ex Machina. Ze publiceert vaak scherpe opiniestukken waarvan ze zelf stelt: ‘Ik schop regelmatig tegen de schenen van de wereld. Iemand moet het doen, in deze tijden’.

de publicatie

De tien waarheidsredes worden gebundeld in een boek, verkrijgbaar vanaf de première op 21/01/2021 na de voorstelling en in je lokale boekhandel.

MULTATULI_cover_publicatie

"Wat verstaan we in deze sterk geïnformatiseerde tijd onder waarheid? Is waarheid meervoudig? Wat zijn de actuele obstakels in de zoektocht naar waarheid? Moet waarheid per definitie toetsbaar zijn? Is fake news inderdaad gevaarlijk voor de democratie, zoals beweerd wordt? Hoe verhouden rationele en spirituele waarheid zich tot elkaar? Het zijn vragen die we voorgelegd hebben aan de Multatuli’s van 2020."

Piet Arfeuille

de jongeren van De Toekomstacademie

Dominique Willaert vroeg aan Nawel, Matilde, Wassim, Zindzi en Bilal van De Toekomstacademie hoe zij zich als jonge mensen verhouden tot het grote begrip waarheid. Hoe definiëren zij het begrip waarheid en bovenal: hoe hard verlangen zij naar waarheid? In onderstaande trailer lichten ze alvast een tipje van sluier.

waarheidsrede van Rashif El Kaoui

Op 24 oktober deed De Standaard een voorpublicatie uit de waarheidsrede van Rashif El Kaoui. Lees de tekst op de website van De Standaard of download hier.

Schermafbeelding 2020-11-26 om 14.17.56

"Het publieke discours in de 21ste eeuw gaat vaak niet om de waarheid, het gaat om emotie, om ons persoonlijk ervaren van wat waarheid is. Perceptie is een sleutelwoord. Wat we percipiëren waar te zijn, voelt vaak juister dan wat de waarheid is."

Uit de waarheidsrede van Rashif El Kaoui

credits

Concept en realisatie Piet Arfeuille, Dominique Willaert Moderatoren Fiep van Bodegom, Selma Franssen
Waarheidssprekers Joke J. Hermsen, Rashif El Kaoui, Gaea Schoeters, Aminata Demba, Bas Heijne, Manon Uphoff, Thijs Lijster, Alicja Gescinska, Warda El-Kaddouri, Thomas Bellinck Sprekers deBuren Chris Lomans, Elsbet De Pauw, Jens Meijen, Pelumi Adejumo, Tessel Veneboer, Betül Sefika ‘De Japanse Steenhouwer’ Peter De Graef  Audio-visuele bijdrage Door de Toekomstacademie Victoria Deluxe: Nawel Kalbi, Matilde De Cooman, Wassim Hassine, Zindzi Tillot Owusu, Bilal Azzaoui Video-opname Kenneth Michiels en Emma Baes Dramaturgie Dominique Willaert Muzikanten Jonas Meersman, Laryssa Kim, Geoffrey Burton, Brecht Ameel, Thomas Smetryns Productionele ondersteuning Rik Teunis, Wim Loobuyck Met bijzondere dank aan Marianne Hommersom, Aline Lapeire, Rob Devos, Wim Vanseveren, Maud Verlynde, deBuren – Brussel, Arenbergschouwburg – Antwerpen, Festival Van de Gelijkheid – Gent, Brakke Grond – Amsterdam, Unie der Zorgelozen – Kortrijk, Multatulihuis – Amsterdam, Literatuur Vlaanderen, taal: unie, Nederlands letterenfonds, Cultuur, Sport & Vrije Tijd – Vlaanderen