Therapie of nie

TIJDSLIJN

In deze tijdslijn staan verschillende opdrachten die je kan doen voor het bekijken van de monologen in de klas.

september 2023

start

Start repetities. Iedereen krijgt een artistieke coach toegewezen en ook een procesbegeleider, het repetitieproces kan starten. Naast het individuele traject om een solo te maken, leggen de jongeren ook collectief een parcours af.

oktober 2023

eerste groepsmoment

Het eerste groepsmoment staat in teken van kennismaking met elkaar en met het project.

Waarom een voorstelling over mentaal welzijn? Waarom willen we ons focussen op mentaal welzijn?

  • Zien jullie het belang van dit thema?  Of toch liever een ander onderwerp? Laat je onderdompelen in het thema met deze korte quiz. (5 min)

november 2023

tweede groepsmoment

  • Het groepsmoment focust zich op freewriting en op verhalen brengen op scène.
  • Zin om dit ook eens uit te proberen?
    • Opwarming: freewriting
      • Freewriting betekent dat je een tekst schrijft -zonder te stoppen- over een thema naar keuze. Je schrijft wat in je opkomt gedurende 6 min. Waaraan denk je momenteel? Laat je gedachten de vrije loop.
      • Groepsgesprek: hoe voelde dit? Wat deed het met je?
    • Creatieve opdracht: hoe draag jij zorg voor jouw mentaal welzijn?
      • Schrijf een tekst over hoe je zorg draagt voor je mentaal welzijn gedurende 6 minuten?
      • Ga per duo zitten: zeg nu in 2 zinnen wat de kern van je tekst is.
      • Maak een dialoog – op basis van jullie beide teksten- die je zou kunnen brengen op het theater.
      • Wie wil, mag die dialoog voor de groep brengen.

december 2023

derde groepsmoment

  • In december ligt de klemtoon van ons groepsmoment op bewegen. Theater is meer dan tekst alleen. Er bestaat ook theater dat enkel en alleen bestaat uit bewegingen en muziek.
    • Opwarming (‘De achtervolging’)
      • Iedereen wandelt in de ruimte
      • Kies 1 andere deelnemer uit, maar laat niet blijken dat je die persoon gekozen hebt.
      • Probeer nu zo dicht mogelijk bij die persoon te geraken (2 min).
      • Houd nu een andere persoon in gedachten en probeer altijd links van die persoon te wandelen (2 min).
      • Houd nu twee andere personen in gedachten en probeer altijd met een driehoek met hen te staan (2 min).
    • ‘Emoties uitbeelden’
      • Iedereen wandelt door elkaar in de ruimte.
      • In deze opdracht gaat iedereen verschillende emoties uitbeelden. De begeleider geeft aan in welke emotie de deelnemers zich moeten inleven.
        • Blij
        • Angstig
        • Verdrietig
        • Boos
        • Teleurgesteld
        • Uitbundig
  •  

januari 2024

vierde groepsmoment

  • In januari begint elke jongere zicht te krijgen op welk thema hij/zij centraal wil plaatsen in de voorstelling en op welke manier hij/zij de voorstelling wil vormgegeven. Jan, de muzikant voor het project, heeft met elke jongere apart een gesprek over de muziek die ze passend vinden bij hun soloperformance.
  •  
  • Het groepsmoment focust zich op publiekswerking (de link tussen de voorstelling en het publiek). We praten met de jongeren over hoe zij het ervaren om op school over mentaal welzijn te praten. Daarna staan de jongeren stil bij hun eigen soloperformance: wat is het kernthema van je voorstelling? Wat zou je graag overbrengen aan het publiek? Als besluit stellen de jongeren de inhoud en het doel van hun soloperformance aan elkaar voor.
  •  
    • Stellingenspel: tijdens het groepsgesprek kwamen een aantal interessante stellingen naar voor. Wat vind jij van deze stellingen? Je kan de stellingen ook in kleine groepjes bespreken.
      • ‘Ik vind het belangrijk om te praten over mijn mentaal welzijn om emotioneel te kunnen groeien en beter te kunnen reflecteren over mezelf’.
      • ‘Emoties en hoe je jou echt voelt, worden soms zo verborgen alsof het taboe is, maar eigenlijk hoeft het niet.’
      • ‘Met hele dichte vrienden praat ik vaak over mentaal welzijn, maar niet openlijk in de klas’.
      • ‘Het is niet de job van de leerkracht om met ons mentaal welzijn bezig te zijn’.
      • ‘Het zou goed zijn als elke school een schoolpsycholoog zou hebben bij wie je laagdrempelig je hart bij kan luchten’.
      • ‘Praktijkleerkrachten komen sneller vragen hoe het met je gaat dan theorieleerkrachten’.

februari 2024

vijfde groepsmoment

  • Het is bijna zover. De première staat voor de deur. De laatste teksten worden geschreven, de muziek wordt afgewerkt en de jongeren kiezen hoe ze het decor zullen gebruiken in hun voorstelling.
  •  
  • In het laatste groepsmoment wordt het decor voorgesteld. Het attribuut wordt geleverd in een vorm van een stoel, waar drie kubussen in vervat zitten. De jongeren kunnen de stoel uit elkaar halen en kiezen welk decor ze hiermee willen maken. In het groepsmoment wordt volop geëxperimenteerd wat kan: een pupiter maken, een kast, een raam, …
  •  
  • De laatste maand voor de première is altijd een spannende maand. Daarom is het ook belangrijk om af en toe eens te ontspannen. Ontspannen is belangrijk voor het mentaal welzijn. Veel jongeren ervaren vaak stress in onze samenleving: sociale druk, perfectionisme, school, …
  •  
  • Wil je graag eens een ontspanningsoefening doen?
    • Opwarming: Ademhaling:
      • Adem diep door je neus en probeer je buik te vullen met lucht.
      • Hou 3 tellen vast en adem langzaam uit via je mond.
      • Herhaal dit een vijftal keer.
    • ‘Spieren opspannen en ontspannen’
      • Doe je ogen dicht en probeer gedurende de hele oefening te focussen op je buikademhaling.
      • Span je voeten gedurende 6 tellen op en laat terug los.
      • Hef je rechterbeen gedurende 6 tellen op en laat terug los. Doe vervolgens hetzelfde met je linkerbeen.
      • Span je buikspieren op (6 tellen).
      • Steek je rechterarm omhoog en span deze op (6 tellen) en laat terug los. Doe hetzelfde met je linkerarm
      • Span je hele gezicht op (6 tellen)
      • Probeer je hele lichaam op te spannen (6 tellen)
      • En laat nu alles los.
    • Groepsgesprek: hoe voelde dit voor jullie? Vinden jullie dit een goede manier om te ontspannen? Hoe ontspannen jullie zich?
  •