Arbeid voor allen ! (maar niet te veel) is een eigenzinnige doch heel erg betrokken kijk op de wereld van arbeid geworden. Verwacht geen klassieke voorstelling maar een avondvullend programma waarin de 4 ateliers hun werk aan het publiek willen voorstellen. Omdat ‘Stofverplaatsing’ en ‘Zonder’ als het ware elk als een ‘voorstellingen’ kunnen worden beschouwd, worden ze afwisselend gepresenteerd.

Het is raar maar waar: arbeid is een thema dat zelden echt wordt onderzocht, aangeraakt, aangewend, opgetild of binnenste buiten gekeerd. Victoria Deluxe vond meer dan één reden om eens voluit vanuit de blik van de werkende of niet werkende mens naar onze wereld te kijken. Is het nu echt zo dat arbeid verwarmt en luiheid verarmt ?

Eind 2009 startte Victoria Deluxe dit nieuwe project op. Vanuit een groot verlangen een artistiek, sociaal, geografisch, historisch en medisch onderzoek op te zetten rond het thema arbeid. Onder leiding van enthousiaste en deskundige kunstenaars waar Vlaanderen – pardon België – trots op mag zijn, werkten een veertigtal Gentse burgers mee in één van de vier ateliers. Elke week kwamen ze een of meerdere keren samen. Op basis van het geschreven of gesproken woord, vanuit de blik van alle soorten lenzen of al werkende en doende, gingen ze op zoek. Wat betekent het om te willen werken maar geen werk te vinden, lang en veel te hebben gewerkt en te verlangen naar uw pensioen, te werken als arbeider in de 21ste eeuw, te werken zonder dat ge ervoor betaald wordt, in ’t zwart te werken maar in ’t wit betaald te willen worden ?

De kunstenaars, medewerkers, spelers en participanten snuffelden rondom zich op zoek naar invalshoeken en inspiratie. Werk of Geen Werk, that’s the Question ! Louis Paul Boon en zijn link tussen voedsel en werk werden ontdekt of herontdekt. Anderen gingen in fabrieken en bedrijven op zoek om de arbeider van de 21ste eeuw in beeld te brengen. We werden met onze neus op het feit gedrukt dat er in Europa meer dan 20 miljoen werklozen zijn en er tegelijk miljoenen mensen zijn die veel en belangwekkend werk verzetten zonder dat ze hiervoor betaald (willen) worden. De ene mens werkt om rijk te worden, anderen werken omdat ze iets aan de gemeenschap willen bijdragen en nog anderen doen er alles aan om niet te werken.

We kwamen met onze vier ateliers een paar keer samen om ons werk aan elkaar te tonen en met het oog op de finish die we voor ogen hebben: een schone, eerlijke, ontroerende presentatie van woorden, beelden, foto’s, theatrale dinges, drinken en eten die allen iets vertellen over wat wij over de werkende en de niet werkende mens hebben ontdekt.

Arbeid voor allen ! (maar niet teveel) is een productie van Victoria Deluxe in samenwerking met OCMW Gent en de POD Maatschappelijke Integratie.

ARBEIDERSSALON

Participanten: Marie-Lou Biliet, Manuella Ploegh, Marc Verhelst, Sylvie Huybrechts, Raymond Van Impe, Salim Louati, Saidja Peyskens, Ronny Van de Casteele en Inge Van Lancker

Procesmatige en artistieke omkadering: Jos Van Herreweghe, Anja Claeys, Mout Uyttersprot, Ann-Sophie Hoste en Jan Standaert

Met dank aan: Emilie Legon, Liesbeth Verplancke, Michel Picha, Joe Lampasa, Evelien Hoedekie en Stijn Wastijn

FOTOGRAFIE ATELIER

Participanten: Alexei Kostikov, Jeroen Schelstraete, Hassan Sow, Saaïda Henareh, Geraldine Ostyn

Procesmatige en artistieke omkadering: Evy Menschaert en Koen Cannaert

Met dank aan: Eva Grauwels, Charlotte Coppejans, Sophia Ben Larbi en Aziz Boukhzar

THEATER: STOFVERPLAATSING

Spelers: Lia De Cuyper, Karla Persyn, Magda Bontinck, Lieva De Beuckelaere, Liliane Derre, Marga Peters, Lies Pinnewaert, Saadia Touil, Steve Tyvaert en Erika De Stercke

Artistieke omkadering: Ben Benaouisse

THEATER: ZONDER

Spelers: Mario Geldof, Sophie De Vreese, Steve Shorrock, Dave Pepels, Paloma Samper, Bahri Bouabdelli, Tourad Kane, Danny Blancquaert, Karen Van de Veken en Joke Raman

Tekst, regie & techniek: : Dominique Willaert en Ewoud Dutellie

Met dank aan: Isabelle Quintens, Diane Smet en An D’Hondt

Deze reacties, van OCMW-personeelsleden, die de voorstelling in het kader van een vormingsactiviteit konden bijwonen, illustreert op een authentieke wijze hoe de presentatie van het eindresultaat werd ervaren:

  • We konden ons niet voorstellen wat we van deze voorstelling precies konden verwachten maar we kunnen enkel meedelen dat we genoten hebben van de avond. 
  • Ik was alvast onder de indruk van de acteertalenten van onze cliënten. 
  • Ze hebben dit schitterend gebracht. Een mooie combinatie van effectieve feiten zoals….. vuile klussen, moeten presteren zonder de nodige voorafgaande opleiding, mogen starten om na enkele dagen niet meer te moeten verschijnen. Een goede mix van standpunten van cliënten t.a.v. arbeid, /de maatschappij t.a.v. arbeid……. waarbij ruimte is om als toeschouwer je eigen invulling te geven aan het gebrachte stuk.
  • Het lijkt mij belangrijk dat de mix van art.60-personeel, ocmw-cliënten en acteurs die in het gewone circuit werken behouden blijft om de maatschappelijke integratie te bevorderen en te voorkomen dat ze totaal geïsoleerd geraken. Ik kan me voorstellen dat mensen die zwaar in de problemen zitten naast financiële en administratieve problemen veel moeite hebben om sociale contacten te ontwikkelen en op te bouwen. Dergelijke initiatieven en projecten zijn niet alleen nuttig maar ook noodzakelijk. Ik hoop dat de beleidsmakers dit inzien en u blijven steunen bij toekomstige projecten. 
  • Ik ben altijd aangenaam verrast van de stukken.  Ik apprecieer de gelaagdheid, de verschillende boodschappen die je er kan uithalen. Ik vond het goed dat er gewerkt werd met verschillende nationaliteiten, verschillende leeftijden, verschillende problemen. Je hebt altijd voldoende insteek om over na te denken en ik blijf het indrukwekkende prestaties vinden van cliënten. 
  • Wij waren aangenaam verrast door het totaalconcept en de ongewone opvatting van theater! 
  • Wij vonden vooral het totaalconcept een schot in de roos. Het is vernieuwend, maar ook omdat je op die manier meer mensen betrekt bij het proces/product die bijv. geen toneel kunnen/willen spelen. Het arbeiderssalon was een succes: mensen waren écht fier op hun zelfgekweekte groenten en kruiden. Leuk dat ze dit konden tonen aan het publiek en dat we daar dan ook van konden proeven.  Wij kijken alvast uit naar de volgende voorstelling! 
  • Ik heb met volle teugen van de voorstelling genoten. Het was een goede weerspiegeling van de arbeidsomstandigheden in onze huidige maatschappij op een ludieke manier naar voren gebracht. Een dikke proficiat aan de acteurs en de begeleiders die zich ten volle ingezet hebben om het stuk te maken en te brengen. 
  • Alsook een grote pluim voor hetgeen gebracht (en gekookt) werd door de leden van de andere ateliers. Doe zo voort! 
  • Ik kan alleen maar enthousiast reageren op het theater en de verschillende ateliers van gisteren. Ik vond aansluiting bij de film en in de keuken. Ik ontbrak wat medewerkers in de ruimtes voorzien voor de fotografie. Het is altijd leuk om beeldmateriaal te combineren met woord. Anderzijds kan ik ook begrijpen dat het voor vele mensen nog een grote stap is om over te gaan tot spreken voor een groep mensen. 
  • Het tweede deel van de avond bracht op een explosieve manier ‘arbeid’ in beeld. Mooi gedaan! Het verveelde niet. Door de eerder zwarte  humor kon je ‘het activeringsproces’ eens vanuit een andere invalshoek bekijken. Dikke proficiat aan allen! 
  • Eén van de redenen waarom ik (zoals vele anderen) het echt goed vond, is omdat ‘arbeid’ een thema is dat vandaag de dag zeer actueel is. Arbeid, tewerkstelling, werkloosheid, crisis,… Het zijn zaken die leven bij de mensen. Het hebben van een job is de dag van vandaag immers niet meer vanzelfsprekend is, zelfs niet voor hoog-geschoolden…De voorstelling toont aan dat werkloosheid iedereen kan overkomen ongeacht afkomst, uiterlijk, diploma’s,ervaring,…en daardoor zette het stuk me wel aan tot nadenken. Ik besefte dat ik mezelf gelukkig mag prijzen dat ik een job heb, ook al is het maar een vervangingscontract… Ik denk dus dat het belangrijk is elk jaar een thema te kiezen dat leeft bij de mensen en waarin ze zich herkennen.  
  • Wat ik ook positief vond, is dat er een mix was onder de acteurs, zowel “ocmw-cliënteel” als anderen (Joke, Sofie,…) maar ook de mix van anderstaligen.   
  • De filmpjes, op de werkvloer, vond ik dikwijls heel sterk en verduidelijkend. Kan ik deze filmpjes op dvd verkrijgen? Als ik het me nog goed herinner, zitten er fragmenten tussen die bruikbaar zijn in de conversatielessen die ik geef in Job-Intra (voortraject anderstaligen).  
  •  Over het algemeen was het een zeer mooie en interessante voorstelling waarbij het thema ‘arbeid’ in zijn veelvuldigheid aan bod kwam.  
  • Ik vond het concept erg leuk en boeiend gebracht.  Echt de moeite! Ben benieuwd wat de nieuwe projecten worden.  Het is ook tof dat er echt met de ‘zwakkeren’ rekening wordt gehouden en de mensen die minder graag in de ‘schijnwerpers’ staan.  Dit vond ik één van de sterktes van de voorstelling. 
  • Zoals gezegd vond ik het zeer goed.  Voor mij was het leuk om de mix chaos en structuur te ervaren.  Ook de mix van de verschillende ‘ateliers’ vond ik leuk.
  • de mensen genoten er ook zichtbaar van & zoals gezegd en gezien doet een rol, zingeving en omgeving wel iets met een mens hé.  
  • En tenslotte nog een reactie van een docent van de Sociale Hogeschool, die met een groep studenten een try-out voorstelling bijwoonde:
  • Er was een fijne sfeer, tof kader. De voorstelling was goed. Sterke inhoud, wat humor, … Ik vond het dus zeker een mooie prestatie. Zowel collega’s als studenten waren enthousiast. We moeten dat dus meer doen ! Voor studenten is dit een unieke ervaring. Ze kennen Gent soms helemaal niet en komen zo eens in een andere buurt, sfeer, … . En ze zien die “mensen” van het OCMW eens als “mens” i.p.v. cliënt ! Dit is toch een unieke kans. En ze zien eens dat ze “wel” iets kunnen, … en humor hebben, … . 
  • Dus ik ben en blijf fan. Dus veel meer waard dan één of andere theoretische/ academische/ …beschouwing over het OCMW, kansarmoede, …